Sign my
GuestBook

LTM 51 in HO

Draaistel: tandwielkast en motor

In de laatste week van juni arriveerden eindelijk de tandwielkasten, en man man wat waren die de moeite van het wachten waard! Een kleine minpuntje was het ontbreken van een bouwbeschrijving Ik viel dus terug op de bouwbeschrijving van een tandwielkast die ik van dit merk al gebouwd had voor mijn NS 5000. Dat ging prima, de kasten waren vergelijkbaar. Ondertussen zond ik wel een email naar High Level Kits en binnen de kortste keren kreeg ik een bouwbeschrijving in PDF-vorm met een excuus. Prima service.

Een uur na aankomst was de tandwielkast al lekker opgeschoten, zelfs zonder handleiding.

en binnen de kortste keren zag het er zo uit. En zo uit de doos lopen als een zonnetje.

Nu kwam het uur der waarheid. Voor ik de bestelling plaatste heb ik lang zitten prutsen met tekeningen in 1:87, waarbij ik de aanzichttekening van LTM 51 combineerde met de profielen van de beschikbare High Level Kits tandwielkasten om tot de opties hier beneden te komen.

Alles past!

Mijn gewaardeerde vriend BluTack hielp om de tandwielkast aan het frame te plakken om de passing te beoordelen. De gekraste lijn geeft de maximum hoogte aan in de machinekamer.

Een op te lossen punt is dat de motor een as heeft van 1,0 mm en het wormwiel een gat van 2,0 mm.

 

Ik draaide een stuk messing staf af om strak in de worm te passen. Ik boorde die uit met een 0,9 mm boor en ruimde dat gat vervolgens op tot een preciese schuifpassing over de motoras.

Punt verholpen. Te zijner tijd zal het wormwiel met een drupje epoxy worden vastgezet.

Een tweede punt betrof de kraag van de motoras. Die was slechts 2,0 mm in diameter. De tandwielkast is ontworpen voor een Mashima motor met een kraag van 5,0 mm. Bovendien had mijn motortje geen gaten met draad om de motor mee vast te schroeven. Dus ik moest een verloopplaat maken.

Ik zocht een stukje afval messing op, een restantje het maken van de ketel, draaide beide einden vlak en soldeerde er een plaatje messing op van 0,75 mm dik.

Ik draaide die plaat af tot ongeveer halve dikte waarbij ik een 5,0 mm brede rand in het midden liet staan. Ik boorde ook een gat van 2,0 mm.

Nou, die zou goed moeten passen.

 

Ik maakte de verloopplaat los en vijlde het in de maat van de tandwielkast.

Hier loopt het in de gaten.

Ik had twee gaten voorzien om op te lijnen met die voor de Mashima motor. Maar op7p die plaats zaten ze de nieuwe motor in de weg. Dus ik boorde twee nieuwe gaten in de verloopplaat en twee corresponderende gaten in de tandwielkast zodat de motor netjes paste. Ik soldeerde twee moeren op de achterzijde van de verloopplaat omdat de plaat zelf te dun was om draad in te snijden.

Er dun (0,4 mm) maar verrassend sterk. De motor zelf is op de plaat gelijmd met een beetje epoxy

Op een halve wasknijper vijlde is de lagerbus tot ongeveer 0,5 mm hoogte terug. Ik gebruikte een reststuk plaat met een hoek als hulp om de hoogte te bepalen.

En klaar zijn we. Motor stevig op de tandwielkast